onsdag 19. november 2008

Wiki

Leste meg igjennom en del ting der, blant annet litt på Palestina diskusjonen ... ja der var det omtrent like fredelig som det er der nede i virkeligheten tenker jeg.

Forsøkte meg på å redigere en wiki post om film ... men fikk feil på siden så gav litt opp, tenkte å skrive litt om en film jeg hadde sett som heter Pulp Fiction.
Det er jo ikke særlig vanskelig å skrive eller redigere på wiki, nesten som på bloggen egentlig med unntak av at på wiki kan andre redigere det du har skrevet da.

Bruker Wikipedia som verktøy når jeg vil finne ut om ting, nå tar jeg jo ikke alt for god fisk der da :-) og spesielt hvis emnet gjelder ting som Israel/palestina konflikten eller amerikanske presidenter :-)

1 kommentar:

Anita Steigre sa...

Fordelen med wiki igjen er at man ofte får opp en advarsel som forteller at "her har vi et omdiskutert tema" - og så kan man gå inn på historikken til artikkelen og lese forskjellige versjoner.

Mens i Store Norske, f.eks, er man prisgitt at det holdes objektivitet fra den ene (eller de få) som skriver artikkelen. Så viss de er veldig pro det ene eller det andre, er det ikke nødvendigvis så objektiv allikevel.

Pojenget er(som en liten venninne av meg sier):
Det står alltid en person bak artiklene, enten de er skrevet her eller der. Man burde vel strengt tatt lese det meste med kritiske øyne.